„Zöldséges szeretnék lenni, ha majd megszűnik az internet...”
- Interjú HErBY-vel, aki forradalmasította a „broadcast yourself” fogalmát

Sokan a magyar YouTube legmegosztóbb személyiségének tartják HErBY-t. Az egykori hajdúsámsoni srác, akiben mindig is ott motoszkált a szereplési vágy, mostanra elképesztően népes tábort gyűjtött össze vlog-csatornájának hála. Dely Péter videói valahol minden korosztálynak szólnak, s tökéletesen látszik mindegyiken az a fajta életfilozófia, melyet HErBY magáénak vall: azaz, kerülni az átlagosságot, s megmaradni szabadnak, kategorizálhatatlan és független embernek.

hs8fwy88x9ohy210d1v0.jpg

Mennyire más karakter Dely Péter és a videózás szerelmese, HErBY? Tudjuk, hogy őszinte embernek tartod magad, aki nem szeretne mást mutatni magáról az interneten, mint aki valójában, a hétköznapokban. De ketté lehet – illetve kell választani Petit és HErBY-t?

Talán annyiban más a két karakter, hogy HErBY jobban rájátszik a dolgokra, túlzásokat használ, mórikálja magát. Elvégre egy videónak azért szórakoztatónak kell lennie. Nem azt mondom, hogy kamerán kívül unalmas vagyok, de azért mégsem kell „buzgómócsingoskodnom” a postán, mert ott nem cél, hogy szórakozzon a sorban álló nép.

Ennyiféle videó után is, ahol például a főzés közben vlogolsz,  van még rendezettség? Van még egyértelmű kategorizálhatóság, hogy „tessék, ez itt a gameplay, ez itt a vlog”?

Néha nehéz eldönteni, hogy egy adott videó melyik lejátszási listámba kerüljön. Mindig is független – mondjuk úgy – „indie” szerettem volna lenni. A legfontosabb nekem a szabadság. Ez az, ami miatt már fiatal korom óta harcolok. Mármint, hogy nekem megmaradjon. A túl egyértelműt, a báránysort, az átlagosságot, mindig is kerültem.

Menekülés volt valami elől, hogy videózásba kezdtél? Aki követ téged, az pontosan tudja, hogy sokáig nem volt egyértelmű számodra sem, hogy mit akarsz az életedtől. A hajdúsámsoni évek tombolásra, útkeresésre voltak? Valamelyest már körvonalazódott ott is, hogy a szereplési vágy mégiscsak olyan dolog, amelyhez kiváltképp van érzéked és tehetséged?

Igen, ez már óvodában jelentkezett. Otthon apám elnyomott, így máshol kerestem a feltűnési viszketegségem kielégítését. Aztán ez iskolában is folytatódott. Készítettem a képregényeket, verseket, vicces sztorikat adtam elő, gyakorlatilag stand upoltam, majomkodtam. Mindennél többet ért nekem az elismerés. A nevetést is annak vettem. Hajdúsámsonban volt sok időm, így kitanultam a videókészítés rejtelmeit a számítógépen. A kreatív és vicces dolgok minden nap készültek a haveroknak, erre 2006-ban elindult a YouTube. Na, mondom – „ide vezetett az én életutam, EZ KELL NEKEM, még több néző!”

Az, hogy napi 3-4 (vagy néha több) videót is elkészítesz, feltöltesz a YouTube-ra, mennyire kényszer nálad? Hivatásnak érzed, hogy szórakoztasd a közönségedet, illetve magadat is?

Nem kényszer. Néha pont az a kényszer, hogy ne videózzak már annyit. Mondjuk, ha sétálok a kutyával, reflexszerűen nyúlok a zsebembe a kameráért, aztán lebeszélem magam róla, azzal az érvvel, hogy „nem kell mindig videózni, sétálj már egy kicsit csendben a kutyussal...”. Szóval, ezt függőségnek nevezném inkább.

Nagyon mélyen beengeded a nézőket az életedbe. Mitől van az, hogy valaki meghúzza a határvonalat munka és magánélet között? Nem lehet hiteles ugyanúgy az, aki mondjuk nem ad arcot egy gameplay-hez vagy nem meséli el legmerészebb tinédzserkori élményeit a közönségének?

Szerintem a videózás pont erről szól, hogy mindenki magát mutatja be. Nem egy játékot vagy mást. Nekem sosem volt hiteles az, akiről semmit nem tudok. Fogalmam sincs ez valahol látható-e még, de régen a YouTube logó alatt ez volt kiírva: Broadcast Yourself, azaz „közvetítsd magadat”.

Jogosak azok a kritikák, melyek szerint a kiskorú nézőid rosszat tanulnak tőled? Te, mint apuka, hasonló kérdésekbe biztosan belefutottál már...

A YouTube súgó írja is, hogy 14 év alatti gyermekek nem használhatják. Egy 14 feletti meg már javában ismer minden csúnya szót. A középsuli mindenkit elront. Ugyan már, nézik ezek a South Parkot, az tuti. Ami pedig fontosabb, hogy ez a szülő dolga. Mi is beállítottuk a kislányunknak, hogy miket tudjon nézni.

Fontos a közönség visszhangja és véleménye? Ha azt kérik, hogy készíts egy videót a Grand Theft Auto legújabb részéről, gondolkodás nélkül meg is teszed? Vagy az diktál, aki vezeti a csatornát?

Soha nem csinálok olyan videót, amihez nincs kedvem. Ha olyat kérnek a nézők, amihez még kedvem is van, akkor örülök, hogy eszembe juttatta, s utána már csinálom is. Ha nagyon erőltetik, akkor viszont semmiképp nem készítek róla videót – még akkor sem, ha adott esetben a kedvem meglenne hozzá. Tudni lehet rólam, hogy nagyon-nagyon makacs vagyok.

Ha egyik napról a másikra megszűnne a YouTube, mi történne veled? Ugye az évek során sok-sok program kezelését elsajátítottad, így azért tovább tudnád vinni a kreatív oldaladat, nem igaz?

Honlapot kezdenék, ahová a videóimat feltölthetem, és magam keresnék reklámozókat. Végülis, így kezdtem el réges-régen. Én már akkor videózásból éltem, amikor a YouTube még nem fizetett érte. Amúgy zöldséges szeretnék lenni, ha majd megszűnik az egész internet.

Látod magad előtt a 60 éves Herby-t, aki a VR-szemüveggel a fején ugrál a kamerának? Vagy lesz egy olyan pont, ahol már véglegesen be kell fejezni a videózást?

Halálomig videózni fogok.

3rfh58cb59f0uc34ci5c.jpg

Nagyon sokan azt mondják, inkább valóságshow a te életed, mintsem vlogolás. Szerinted mitől vannak ezek a negatív megbélyegzések az irányodba?

A vlog pont a valóságról szól, gyakorlatilag egy videónapló. A naplónkba pedig nem azt szoktuk írni, hogy a videókártya mit tud, vagy mi a kedvenc márkám. Ott is a bennünk felgyülemlett élményeket írjuk le, legyen az jó vagy éppen rossz.

A családodnak voltak a videózásból előnyei vagy hátrányai a hétköznapokban?

Az előnye az, hogy itthon vagyok. Ugye bármikor el tudok menni a gyerekért az iskolába, itthon tudok lenni vele, ha úgy adódik. Párom rám írhat, hogy „nézd már meg, van-e otthon krumpli…”. Hátrányként az olyan „eszes” nokedliket (HErBY ugyanis így nevezi követőit - a szerk.) említeném meg, akik felcsengetnek a kaputelefonon, aztán nem szólnak bele abba.

Vannak olyan dolgok, amelyeket nem vagy csak nagyon elvétve tud a közönséged?

Mindent tudnak rólam. Sajnos a régi nézők még sokszor újra is hallanak dolgokat, mert az újak mindig olyanokat kérdeznek, amit már anno a régiek feltettek. Egy idő után unalmassá válik, ahhoz tudnám hasonlítani, mint mikor egy tanárnak évről-évre ugyanazt az anyagot kell leadnia az iskolában.

Ha visszaugorhatnál az időben, van olyan, amit másképp csinálnál az életedben? Például újra elindítanád-e a csatornádat?

Nem töröltem volna a régi csatornámat. Nem segítettem volna azoknak befutni, akik most bántanak és tudomást sem vesznek rólam. Nagyjából ennyi.

 

HErBY YouTube csatornája ITT, Facebook oldala ITT, Instagram oldala pedig ITT található.

Ha pedig tetszett az interjú, itt lájkolhatsz bennünket!

Interjú: Gasková Bianka & Besenyei Balázs
Fotók: HErBY 

A bejegyzés trackback címe:

https://vlogablogban.blog.hu/api/trackback/id/tr6411932895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vlog a Blogban

Kövesd hetente a két egyetemista blogger mélyinterjúit, s tudj meg olyat is kedvenc YouTube-videósaidról, melyet soha nem kérdeztél volna meg komment formájában. Mi feltesszük azokat a kérdéseket is, amelyekre a videók alatt nem kaphatsz válaszokat.

Kövess minket!

süti beállítások módosítása